Min bilder
Namn:
Plats: Gefle, Gefleburgh, Sweden

lördag, maj 27, 2006

Njuren

Det är sex månader sedan jag fick min nya njure. För dig som inte vet något om transplantationer så är det en speciell tid i en ny njures liv. Efter sex månader tar man till exempel bort många av de mediciner man tagit sedan operationen. Jag minskade kortisonet, tog bort mina nexium som var mot magkatarr och eusaprim mot en hel massa bakterier som bland annat lunginflammation. Biverkningar, extremt viktiga tider är plötsligt inte lika centala i mitt liv. Sen har jag förstås haft tur att min njure fungerat så bra som den gjort. Hittills.

Det är sex månader sedan jag fick min nya njure. För dig som inte vet något om transplantationer så är det en speciell tid i en njurpatients liv. Efter sex månader har man till slut fattat att man inte längre behöver gå på dialys jämnt. Förstå att man inte måste tänka på sin njure varje sekund. Jag ökade mina klubbesök, förbättrade mitt sargade självförtroende en aning, och lyfte blicken från min förändrande kropp. Ärr, pålagda kilon och blekhet känns inte lika oöverkomligt längre. Sen har jag förstås haft tur att som träffat nån som det funkar så bra med. Hittills.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tur eller skicklighet?

11:15  
Anonymous Anonym said...

ljuset i tunneln. det måste vara befriande.

11:23  
Anonymous Anonym said...

jag vill också skaffa en blogg.

13:00  
Anonymous Anonym said...

Sitter på jobbet och försöker vara kreativ, men det enda jag är sugen på att är att tjöta på nätet. Cvap! Klockan är 18.59. Cvap!

Sitter och funderar på coola tröjor man skulle kunna trycka som njurdonatee:
"The docteurs tried to kill me - twice! - but pills kept me going"

"After the operation my apetite for life has made my belly big, but my heart bigger"

För att parafrasera Jeppe: "My mother's kidney has finally stopped hurting"

Typ. Och, Freja, det klart att Jeppe hjälper dig att fixa en blogg :)

19:03  

Skicka en kommentar

<< Home