Min bilder
Namn:
Plats: Gefle, Gefleburgh, Sweden

torsdag, maj 04, 2006

Hjärnan

Noli me tangere

32. Uthärda trötthet
Alltför många människor föreställer sig en dyster utmattning, en nedslående ödesbestämdhet som tyger och överväldigar.

Det är nu sex månader sedan min operation och idag träffade jag en Uppsaladoktor för ett samtal. 23 kilo, 5 Uppsalabesök, 3 biopsier men fortfarande okysst är resultatet. Doktorn sa åt mig att sluta träna någon vecka, de extra kilona kan göra sitt till kreatininvärdet. Man vet inte. Man chansar.

78. Säga till en okänd kvinna att hon är vacker
Du svämmar över av tacksamhet för att hon för en kort stund korsar din väg. Du har god lust att tacka henne för att hon finns till, att säga till henne att hon är vacker och att denna skönhet fröjdar hjärtat.

Det är nu sex månader sedan min operation och idag träffade jag en kvinna för ett samtal. 10 timmar, 3 koppar kaffe och 1 taffligt försök men fortfarande okysst är resultatet. Hon sa till mig att vi hörs lite senare, den vänliga pussen kan göra sitt till fortsättningen. Man vet inte. Man chansar.

101. Ge sig ut på spaning efter den minsta smekningen
Ju svagare smekningen är, desto starkare är den nämligen. Ju obetydligare, desto mer utsökt. På villkor att den nätt och jämnt skymtar fram, på gränsen att upphävas, på lika stort avstånd från varat som från intet.

Det är nu sex månader sedan min operation. Jag är flera kilo tyngre, biopserad en hel del, har druckit många koppar kaffe, pratat i timmar och gjort taffliga försök men fortfarande okysst är resultatet. Och fortfarande lite pretto. Men var god rör.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Och fortfarande lite pretto."

Finns det inget i den där boken som säger att allt går lite snabbare med lite alkohol? Lustar som stegras hand i hand med berusningen och hela den biten.

10:19  
Anonymous Anonym said...

Chansar gör man på kåren fem minuter i stängning, och kysst är skitlätt att bli om det bara är det man är ute efter. (Det är här alkohol hjälper, Jim.)

Om inte är det nog tyvärr så att man måste låta henne få den tid hon behöver. Ah, krångel, känslor och gammalt som ska ältas klart. Det ena med det andra.

Campus på onsdag, någon?

11:26  
Anonymous Anonym said...

Lyssna inte på denna försupna människa! Vad är det för fel med att gå den vuxna vägen - den sansade vägen - när det gäller förförelseprocessen. Att ha kuken i ena handen och en pava alkohol i andra är inte att föredra, helst inte när man upptäcker morgonen efter att alkoholen skötte snacket och tog besluten.

11:32  
Anonymous Anonym said...

vad vore livet utan en hjärna som trasslar till, feltolkar, leker med olika scenarier, glömmer bort och hittar på?

12:04  
Anonymous Anonym said...

Ok, det kanske inte lät så bra med hela "stegras hand i hand med berusningen"-biten, men jag menade faktiskt inte ett osexigt fyllescenario. Det kan handla om en skön kväll med ett par eller tre glas vin som smörjer samtalet lite.

Är man rolig nykter så blir man roligare när man är lite salongsberusad. Och är man kelig/kåt nykter så blir man keligare/kåtare när man är salongsberusad. Hur många filosofiska experiment behövs för att bevisar det?

15:54  
Anonymous Anonym said...

Sluta analysera. Det finns fler paddor där ute.

17:01  

Skicka en kommentar

<< Home